مرزهای صدا در طراحی
تماس بگیرید
نویسندگان: دوریانا دال پالو، کلودیا دی جیور جی، بئاتریس لرما، الئونورا بوئیاتی
مترجم: دکتر حمید اکبریه
نشر: بازاریابی
توضیحات:
ما باید صدا را طراحی کنیم و آن را بهعنوان بخش جداییناپذیر ابتدای فرایند طراحی در نظر بگیریم.
همهی ما به دنیای ناملموسی از صداها وصل هستیم، اما چیزی که اغلب فراموش میشود، این است که فقط بخش بسیار کوچکی از صداهایی که در معرضشان هستیم، عامدانه طراحی شدهاند. روشهای طراحی و مهندسی طراحی، روانشناسی و ارگونومی شناختی، آکوستیک و سایکوآکوستیک در بهبود صدای محصول مشارکت میکنند و رویکردی بینارشتهای و چند رشتهای را تشکیل میدهند.
از دههی 60 و 70 میلادی به این سو و بویژه در دهههای اخیر، صنایع متعددی به استفاده از طراحی صدا در کتاب هاشان علاقهمند شدهاند؛ این صنایع را با عنوان آیکونهای صدا میشناسند. چند نمونهی معروف در این زمینه عبارتند از: صدای غرش معمول موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون که شرکت سازندهاش سعی در ثبت حقوق انحصاری برای این صدا را داشت و صدای بالا آمدن سیستمهای عامل مختلف از قبیل صداهایی که برایان انو برای مایکروسافت یا جیم ریکس برای سیستم عامل مکینتاش ساخته است.
علاقهی شرکتها، محققان و بخشهای تحقیقات و توسعه و فرصتهای پیش رویشان برای سرمایهگذاری بر صدای محصول بهمنظور انتقال مفاهیمی با ارزش معنوی به کتاب هاشان، بهبود تجربهی کاربر در مرحلهی مصرف، افزایش سازگاری محصول با مشتری و تقویت هویت برند است.